Oman to kraj o bogatej historii i barwnej kulturze. Kraj o zachwycających krajobrazach i przyjaznych ludziach. Oman to także kraj doskonały do zwiedzania samochodem. Dzięki rozbudowanej sieci dróg i kulturze jazdy jest idealnym miejscem do zwiedzania na czterech kółkach. 

M76A7688-Edytuj
IMG_0577-Edytuj
M76A6425-Edytuj
  1. Najważniejsze informacje
  2. Zasady wypożyczenia i zwrotu samochodu
  3. Rodzaje dróg utwardzonych w Omanie
  4. Drogi dostępne jedynie dla aut 4×4
  5. Przejazd przez wadi
  6. Uwaga ma ograniczniki prędkości – “hopki” są wszędzie
  7. Parkowanie w Omanie

1. Najważniejsze informacje

Co należy wiedzieć, aby prowadzić samochód w Omanie. 

  • Drogi w Omanie są ogólnie w doskonałym stanie. Autostrady są szerokie o niewielkim natężeniu ruchu. Jazda jest łatwa i bezstresowa.
  • Ruch odbywa się prawą stroną jezdni.
  • Zawsze sprawdzaj warunki pogodowe przed wejściem do wadi. Szczególnie w porze deszczowej. Największym zagrożeniem są “flash floods” czyli powodzie błyskawiczne.
  • Uważaj na zwierzęta na drodze (kozy i wielbłądy).
  • Limit poziomu alkoholu we krwi to 0,0 promila.
  • Nigdy nie przejeżdżają na czerwonym świetle. Za takie wykroczenie możesz nawet  trafić do więzienia.
  • Punkty kontrolne są głównie przy zmianie “województw” i samochody z turystami, rzadko są zatrzymywane. W razie kontroli należy stosować się do zaleceń.
  • W razie wypadku lub potrzeby pomocy skontaktuj się z numerem 9999 lub 112 i wypożyczalnią.
M76A7121-Edytuj
M76A6685

Czy jazda w Omanie jest trudna? Czy drogi są bezpieczne?

Ogólnie rzecz biorąc, jazda w Omanie jest dość łatwa. Nowe drogi łączą wszystkie duże miasta i są w utrzymane w idealnym stanie. Poza Muskatem ruch na autostradach jest niewielki  a odcinki wielopasmowe bardzo częste. Znaki drogowe i tablice informacyjne są także w alfabecie łacińskim co ułatwia nawigację. Trudne drogi to głównie odcinki gruntowe wytyczone w górach lub prowadzące przez wadi albo pustynię.

Czy niezbędny jest samochód z napędem 4×4?

Samochód z napędem na cztery koła 4WD (AWD zależy od marki) nie jest niezbędne do zwiedzania Omanu, ale może pomóc ci uzyskać dostęp do wielu atrakcji. Jest to z reguły większy pojazd, więc poczucie bezpieczeństwa i komfortu jest wyższe. Szczególnie, że na drogach więcej jest dużych suv-ów i aut terenowych, niż małych miejskich kompaktów. Wynajem takiego samochodu jest droższy ale można zaoszczędzić np. nocując w terenie.

2. Zasady wypożyczenia i zwrotu samochodu

Zarezerwowałem samochód w sieciówce Alamo na miesiąc przed wyjazdem. Zaznaczyłem opcję odbioru i zwrotu na lotnisku w Muskacie. Wybrałem auto typu suv bez napędu 4×4 w postaci Hyundai Tucson lub podobny. Koszt wypożyczenia na tydzień, z pełnym ubezpieczeniem i wkładem własnym w wysokości 360 EUR, wyniósł 620 EUR. Samochód z napędem 4×4 na identycznych warunkach kosztował ponad 1100 EUR.

Należy zawsze mieć kartę kredytową w celu ustanowienia depozytu i międzynarodowe prawo jazdy.

Samochód odbieramy na podziemnym parkingu lotniska. Należy dokładnie go oglądnąć i zaznaczyć wszystkie rysy i uszkodzenia w protokole. Można zrobić zdjęcia defektów. Samochód jest zawsze czysty i wysprzątany na błysk i w takim stanie (z taką samą ilością paliwa) należy go zwrócić.

Jakież było nasze zdziwienie gdy okazało się, że zamiast Hyundaia dostaliśmy rasową terenówkę MG RX8 w skórze, automacie i z 2 litrowym silnikiem.

Wypożyczony pojazd ma zawsze limit kilometrów. Z reguły jest to 200 km dziennie. Należy spisać stan licznika (lub cyknąć fotkę) i pamiętać o nie przekroczeniu stanu bo dopłaty są bardzo wysokie: około 0,2 EUR za kilometr.

IMG_0722-Edytuj
M76A7015-Edytuj

Oddając samochód należy skorzystać z myjni, których jest sporo na trasie na lotnisko. Zwrot trzeba dobrze zaplanować bo może się zdarzyć kolejka aut do mycia na stacji a  odpicowanie każdego samochodu zajmuje ponad pół godziny. Nie jest za to koszmarnie drogie bo “interior i exterior” to koszt około 8 EUR. Auto tankujemy jeszcze do poziomu z protokołu i zwracamy je na tym samym parkingu. Zjazd jest trochę ukryty. Tuż przed wjazdem na terminal należy zjechać w lewo za znakiem „rental cars return”. Potem trzeba skręcić w drugi wjazd na parking podziemny. Do podniesienia szlabanu należy użyć karty z wypożyczalni albo zadzwonić do obsługi.

3. Rodzaje dróg utwardzonych w Omanie

Jazda po miastach Omanu

Jeżeli po odebraniu samochodu ruszamy do Muscatu i tu parkujemy przed hotelem, to najtrudniejszy odcinek całej wyprawy mamy za sobą. Po miastach jeździ się łatwo i spokojnie. Jedynie Muscat (okolice bazaru, potężny sklep Mall of Oman i meczet w piątek) bywa mocno zatłoczony a kierowcy próbują wymusić pierwszeństwo. Trzeba też uważać na samochody zaparkowane ciasno w wąskich uliczkach.

IMG_0694
M76A7006-Edytuj

Jazda po głównych drogach

Jazda po głównych drogach i autostradach to bajka. Drogi są utrzymane w świetnym stanie, szeroki i często puste. Nie zaskoczy cię tu także śnieżyca czy nawet mgła. Zaskoczyć mogą najwyżej oświetlone odcinki kilkupasmowej autostrady biegnące przez odludzie.

M76A6609-Edytuj

Jazda bocznymi drogami

Niektóre boczne drogi przez wadi i małe wioski (na przykład przez miasteczko Tiwi, czy brzegiem Morza Arabskiego do Pink Lake) mogą nie być w bardzo dobrym stanie. Czasami są to betonowe płyty rozdzielone hopkami. Mając doświadczenie z polskiego odcinka autostrady A18 z Berlina, przez Oman przejedziemy gładko jak po stole. Odcinki drogi 35 z wybrzeża do Bani Bu Ali przy silnych wiatrach bywa miejscami zasypany cienką warstwą piasku. Trzeba zwolnić widząc go na drodze.

M76A6301-Edytuj
M76A6269-Edytuj

Jazda po górskich drogach

Niektóre odcinki asfaltowe mogą być kręte i strome. Drogi gruntowe, utwardzone są przyzwoitej jakości i bez problemu przejezdne jednak przy większym nachyleniu lub zmianie warunków pogodowych niezbędny będzie samochód 4×4. Bez względu na rodzaj napędu trzeba utrzymać dystans przed poprzedzającym pojazdem, żeby nie oberwać kamieniem spod kół.

M76A7085-Edytuj-Edytuj

4. Drogi dostępne jedynie dla aut 4×4

Droga do Jabel Shams

Choć napęd 4×4 nie jest tu obowiązkowy i podczas naszej podróży nie było check pointów, które to sprawdzały, to jest zalecany. Droga do największej atrakcji Omanu jest w większej części asfaltowa, jedynie ostatnie 7 km podjazdu jest odcinkiem gruntowym. Dodatkowo trwają tu prace drogowe, więc należy liczyć się z utrudnieniami. Pewnie w nieodległej przyszłości cały odcinek będzie łatwo przejezdny dla wszystkich typów samochodów. Odcinek gruntowy można ostrożnie przejechać “zwykłą osobówką” ale deszcz a nawet śnieg, może zmienić warunki na drodze w kilka minut. Ostatni odcinek od wjazdu na płaskowyż, aż do wioski Khitaym (początku szlaku “Balcony Walk”) nawierzchnia jest znowu asfaltowa.

M76A7092-Edytuj-2
M76A7685-Edytuj

Droga do Jabel Akhdar

Zadziwiające jest to, że droga na całym odcinku jest asfaltowa, jednak do jej przejechania wymagany jest samochód z napędem 4×4. Na 7. kilometrze jest punkt kontrolny, na którym jest to sprawdzane. Wynika to z faktu, że te 30 km podjazdów jest miejscami bardzo kręte i strome.

Drogi przez wydmy Wahiba Sands

Tutaj poza napędem 4×4 ważne są też umiejętności kierowcy. Nie ma dużego zagrożenia a jedynym kłopotem może być zakopanie auta w piasku. Drogi na Wahiba Sands blisko miasteczka Bidiyah są uczęszczane ale wypuszczając się w głąb pustyni na pomoc możemy czekać dłużej. 

M76A6735-Edytuj
M76A6743-Edytuj
M76A6703

WAŻNE:

  • Jeżeli chcesz przejechać jakiś odcinek zalecany jedynie dla samochodów 4×4 zwykłym samochodem, sprawdź w ubezpieczeniu (albo zapytaj pracownika) czy obejmuje ono ewentualne szkody na takiej drodze.
  • Jeżeli ruszasz na pustynię dostosuj ciśnienie w oponach (w miasteczku są warsztaty  wulkanizacyjne, w których za 1 OMR spuszczą, a po powrocie uzupełnią powietrze w oponach.

5. Przejazd przez wadi

Jest to przejazd w poprzek koryta rzeki okresowej. Obniżenie drogi ciągnące się przez kilka lub kilkadziesiąt metrów. Informują o nim charakterystyczne znaki. W większości przypadków jest niezauważalny jednak warto wiedzieć, że w czasie opadów deszczu te miejsca mogą być wyjątkowo niebezpieczne. Deszcz może także padać zupełnie w innym rejonie a spiętrzona woda spływająca z gór, może zalać drogę w kilka minut. Wzdłuż drogi postawione są betonowe słupki z informacją “stop if water is on red” wskazując poziom wody, gdzie dalsza podróż jest niemożliwa. Przed wyjazdem dobrze jest sprawdzić pogodę szczególnie w porze deszczowej.

M76A6415-Edytuj-2
M76A6574-Edytuj-2

6. Uwaga ma ograniczniki prędkości – “hopki” są wszędzie

“Hopki” są znakiem rozpoznawczym Omanu. Każdy kto prowadził tutaj samochód z pewnością to potwierdzi. W miastach są wszędzie, przed każdym skrzyżowaniem, przed zakrętem, często w odległości kilku metrów od siebie. Na drogach poza miastem, szczególnie przy skrzyżowaniach i przejazdach przez wadi – także. Gdy trzeba zwolnić z 80 km są “przedhopki” czyli metalowa tarka informująca że za chwilę nastąpi “hopka” właściwa. Z reguły są oznaczone żółtymi poprzecznymi pasami ale bywa, że są one tak starte, że przeszkody nie można dostrzec.

M76A6479-Edytuj

7. Parkowanie w Omanie

Wiele miejsc parkingowych i parkingów na ulicy jest dostępnych bezpłatnie. W Maskacie i na obrzeżach są wyznaczone miejsca, gdzie trzeba uiścić opłatę. Przy atrakcjach: Bimmah Sinkhole, Wadi Shab i Wadi Bani Khalid parking jest bezpłatny, choć (szczególnie w weekendy) może być problem z miejscem. Bez problemu można pozostawić auto na wielkim parkingu obok meczetu Sułtana Qaboosa w Maskacie. Z problemami – w okolicach Corniche Muttrah czy obok fortu w Nizwie.

IMG_E0718

Oman jest idealnym miejscem do zwiedzania na czterech kółkach. Od krętych górskich dróg, jak alpejskie przełęcze, przez nadmorskie autostrady, aż po piaski pustyni. Taka egzotyczna podróż jest bezpieczna i dostarcza niezapomnianych wrażeń. Doświadczenie zdobyte na górskich szutrach i podczas przejazdów przez wydmy, z pewnością przydadzą się podczas planowania kolejnych podróży.